Jag kanske har fått Cusching sjukdom!!

Matte har tyckt på senaste tiden att jag har blivit lite dålig, att jag inte mår så bra, så hon tog mig till vetrenären och hon misstänkte att jag hade fått Cuschings sjukdom??????? Så det blev en massa provtagningar och det var inte precis billigt sa matte........Va??? Ska hon klaga på vad det kostar när jag kanske är sjuk?????? Är det vettigt va??? Men matte är jätte orolig, för hon sa att jag är ju inte purung precis, och hon ville inte att jag ska vara sjuk! Nej, tacka sjutton för det, vem vill vara sjuk?? Nu ska hon samla mitt morgon urin i 3 dagar, sen får vi se vad dom säger, önska mig lycka till är ni snälla!!!!!!! ang. Cuschings sjukd. Cushings sjukdom är en hormonell ämnesomsättningssjukdom som leder till förhöjd produktion av kroppseget kortison i patientens binjurar. Sjukdomen förekommer främst på hund men kan i sällsynta fall även drabba äldre katter. I de flesta fall producerar binjurarna mer kortison på grund av att det i hjärnan produceras ett överskott av ACTH-hormon i tallkottskörteln. Hormonet stimulerar i sin tur binjurarna med ökade kortisonnivåer i kroppen som följd. Detta resulterar i bl a ökad törst, ökad aptit, symmetriskt håravfall (framförallt rygg), hudförändringar som t ex ökad pigmentering samt ökad bukighet på grund av fettansamling i bukhålan. Vetorylbehandling har visat sig vara effektivt, hunden ska dock äta det för resten av sitt liv, de flesta kan leva ett normalt liv med medicineringen. Vetoryl blockerar den ökade kortisonnivån i binjurarna.

Kommentarer
Postat av: Maya

Åhh, jag hoppas det inte är något utan bara falskt alarm, inte roligt med sjuka älsklingar :(

Ha en skön kväll.

Kram Maya

2010-04-21 @ 22:13:38
URL: http://mayashideout.blogspot.com/
Postat av: Annika

Vi håller tummarna för att det inte är det!

Ps. blingandet har inte börjat för jag väntar fortfarande på leverans men snart kör jag igång med det jag har!

Älskar er!

2010-04-21 @ 23:20:30
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Annika

Är det fritt fram att ringa dig?

2010-04-23 @ 18:38:26
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Maya

Beklagar verkligen.

Mega varma kramar från mig till er!

/Maya

2010-04-26 @ 20:58:32
URL: http://mayashideout.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0